Fogadó
szervezetként a mi felelősségünk is, hogy a felnövekvő generációk a közösségért
végzett tevékenységeik révén nyitottá váljanak az önkéntesség iránt!
Egyre gyakrabban találkozhatunk a
diákok szociális érzékenységét serkentő programokkal iskolákban, kollégiumokban
országszerte. Ezzel párhuzamosan az új közoktatási törvény is figyelmet fordít
arra, hogy a társadalom nehéz helyzetben lévő tagjainak támogatása, társadalmi
beilleszkedésük elősegítése, az előítéletek csökkenése, a környezettudatosság
és az állampolgári aktivitás mind részét képezzék minden magyar érettségizett
fiatal nevelésének.
2016. január elseje után az
érettségi vizsga bizonyítvány kiadásának feltétele 50 óra „közösségi szolgálat”
elvégzésének igazolása.
„Közösségi szolgálat: szociális,
környezetvédelmi, a tanuló helyi közösségének javát szolgáló, szervezett
keretek között folytatott, anyagi érdektől független, egyéni vagy csoportos
tevékenység és annak pedagógiai feldolgozása.”[1]
[1] 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről, Magyar Közlöny 162. szám,
2011. december 29.
Az ehhez kapcsolódó végrehajtási rendeletben a közösségi szolgálatra vonatkozó pontok itt olvashatóak: 45. A közösségi szolgálattal kapcsolatos rendelkezések, 133. §
Az Iskolai Közösségi Szolgálat lehetővé
teszi, hogy a diákok felderítsék saját környezetükben milyen lehetőségek
adódnak a rászorulók megsegítésére vagy az aktív állampolgárság egyéb
tevékenységeire. Egyben lehetőséget biztosít arra, hogy mindenki fejlessze a
képességeit, bővítse az ismereteit, felülvizsgálja sztereotípiáit, keresse az
önkifejezés, az alkotás útjait saját maga számára.
A
diákok végezhetnek önkéntes tevékenységet civil szervezetnél vagy saját
szervezésben is csoportosan vagy akár egyénileg, a lényege, hogy a tevékenység
a helyi közösség érdekeit szolgálja. Lehet ez például gyermekekkel foglalkozó
szervezeteknél kreatív foglakozások tartása, fogyatékos
személyeknek kulturális és sportprogramok szervezése vagy idősek látogatása, de
akár egy közösségi épület felújítása vagy állatok gondozása is.
A közösségi szolgálat során a diákok újonnan szerzett
kompetenciákat és a későbbi munkakeresés során hasznos készségeket sajátítanak
el. Ezt a tudást össze lehet gyűjteni és a későbbi állásinterjú során egy
betétlappal lehet igazolni a kompetencia portfólió segítségével.
Amennyiben szívesen fogad iskolai közösségi szolgálatot
végző diákot, úgy az önkéntes lehetőségét feltöltve, jelezheti ezt a csoportos
fogadás rubrika bejelölésével a következő oldalon:
Fogadó szervezetként iskolai közösségi szolgálatot végző diákokat szeretne fogadni? Ajánljuk 2 napos "Fogadó szervezetek felkészítése iskolai közösségi szolgálat program megvalósítására" című képzésünket. Bővebb információt Tornóczi Zsófia programvezetőtől kaphat: tornoczi.zsofia[kukac]onkentes.hu.
A középiskolák felkészülésének támogatására akkreditációval rendelkező "Pedagógusok felkészítése iskolai közösségi szolgálat program megvalósítására" című 30 órás pedagógus-továbbképzési programunkat ajánljuk. Bővebb információt Nagy Brigitta programvezetőtől kaphat: nagy.brigitta[kukac]onkentes.hu.
Az Iskolai Közösségi
Szolgálatról bővebben itt olvashat:
(LEZÁRULT!) Pályázati lehetőség a
közösségi szolgálat támogatása érdekében oktatási intézmények fenntartói
számára
Az Új Széchenyi Terv keretében
megjelent a „Közoktatási intézmények szerepbővítése, újszerű intézményi
együttműködések kialakítása (tanulást segítő támogató formák bevezetése)” című
könnyített pályázati kiírás.
A konstrukció célja,
hogy a felnövekvő nemzedékek körében szemléletváltás következzék be a szűkebb
és tágabb környezetükhöz, a rászorulókhoz és a közjóhoz fűződő viszonyuk
tekintetében..
A pályázat keretösszege
a konvergencia régiókban 1.170.000.000 Ft, a Közép-magyarországi
régióban 130.000.000
Ft.
Kirásra került a TÁMOP 3.1.4-12/1 és 12/2 számú Innovatív iskolák fejlesztése c. pályázat mely szintén lehetőséget ad az Iskolai közösségi szolgálat programok fejlesztésére.
C. A pedagógiai kultúra folyamatos fejlesztését
elősegítő tanártovábbképzés megvalósítása előtérbe helyezve a
pedagógiai-módszertani megújulást, az önfejlesztést:
1) a köznevelési törvényben megfogalmazott
új nevelési feladatokhoz kapcsolódó
ismeretek
elsajátítását segítő (határon túli osztálykirándulás, korszerű testnevelés- mindennapos testnevelés, közösségi
szolgálat, tehetséggondozás, pályaorientáció) tanító-
és tanártovábbképzések igénybevétele